Federación Estatal de Organizaciones Feministas

Portada del sitio > Noticias > ¡ESCUELA PÚBLICA! : LAICA, CATALANA Y COEDUCADORA

¡ESCUELA PÚBLICA! : LAICA, CATALANA Y COEDUCADORA

Ca la Dona - Barcelona

Domingo 27 de enero de 2013

Como ciudadana , feminista y maestra de profesión, quiero expresar mi opinión ante las agresiones del ministro Wert. Agresiones añadidas (puede ser habría que denominarlas cómo de agresiones complementarias) a las que continúa sufriendo la escuela pública, tanto por parte del gobierno central y como por parte de nuestro propio gobierno . Querría que recordamos y que ningun@ olvide que los recortes en la educación pública los estamos recibiendo desde antes del decreto del ministro Wert .

Por lo que respecta a este el decreto del ministro Wert, considero que es una expresión clara de la ideología del partido al que representa ( PP). Su objetivo responde a este ideología, de la más retrógrada, ultraderechista, intervencionista y dictatorial. Es un decreto que nos hará retroceder unos 30 años atrás.

Por sus contenidos curriculares, y a modo ejemplo, lo que hace materias de geografía e historia, nos obligará a volver a poner en énfasis en fechas de conquistas, de guerras, conquistadores y colonizadores. Será el regreso a la perspectiva androcèntrica y etnocèntrica por el que tanto hemos trabajando las profesionales feministas y coeducadoras.

Por el tema de la lengua: el catalán es nuestra lengua. Forma parte de nuestra manera de ser y como ser. Nuestra identidad. La escuela pública, por la cual hemos trabajado tanto y con tanto de esfuerzo para normalizarla, el decreto del ministro nos parece sencillamente una agresión violenta. La inmersión lingüística ha demostrado y demuestra que es el medio para conseguir la comunicación entre todas la comunidad educativa. Una comunicación basada en el diálogo teniendo en cuenta la diversidad, ya sea de procedencia étnica, cultural, religiosa,…

Otro aspecto del decreto del ministro Wert, importantísimo para mí, como feminista y maestra coeducadora, es el tema de la religión y su tratamiento como materia curricular. La mayoría de nosotras-maestras y profesoras feministas y coeducadoras , desde siempre hemos defendido que la religión, sean las que sean, formen parte del ámbito privado y nunca del ámbito público. Las religiones y las creencias y/ o practicas religiosas tienen que permanecer fuera del espacio público – y del de la escuela pública, concretamente.

Aquí, en nuestra casa, – Cataluña – que la Consellera Irene Rigau no nos quiera disimular detrás el lema “ la escuela catalana”, otras cuestiones inquietantes y muy preocupantes. A la consejera Irene Rigau le hace falta mucho más que plantarse ante el ministro Wert. No olvidamos que ha sido cómplice por el que hace el tema de los recortes.

Recortes que aquí en nuestra casa, están deteriorando la calidad de la escuela pública durante muchos años.

Recortes que van desde:

  • El descuento del 50% de nuestro sueldo, a partir del 3r día de baja laboral.
  • Las no sustituciones de estas bajas por enfermedad, como mucho a partir del décimo día, y no siempre.
  • Los recortes salariales que continuamos sufriendo año tras año (sin paga de verano y sin paga de navidad).
  • Aumento del horario laborar para complementar los recortes de plantilla a los centros.
  • Carencia de recursos para atender las necesidades educativas especiales (psicopedagoga, logopedia, E.E. refuerzos).

Por cierto, ¿donde van a parar el dinero que nos descuentan de las bajas ?

Por lo que sé no están destinadas ni a las becas de comedor escolar, transporte escolar, …ni tampoco repercuten a una mejora o compensación de los recursos tanto materiales como humanos. Y si no es así, vuelvo a formular la pregunta: ¿dónde están este dinero?

Esta pregunta me inquieta.

Vuelto el inicio de mi exposición, quiero que quede claro, que tanto por el decreto del ministro Wert, y también por lo que hace la Consellera Irene Rigau, han perdido por parte mía, la total credibilidad. Porque tanto el uno como la otra son cómplices de un mismo objetivo: el desmantelamiento y fracturación de la educación pública.

Como maestra y trabajadora de la escuela pública continúo y continuaré reivindicando:

UNA EDUCACIÓN PÚBLICA, LAICA, COEDUCADORA , CATALANA.

Vicky Moreno (Vilanova i la Geltrú).

Imagen: chapa hecha en Ca la Dona, utilizando parte de un dibujo de Lola Anglada encontrado en internet.


ESCOLA PÚBLICA! : LAICA, CATALANA I COEDUCADORA.

Com a ciutadana , feminista i mestra de professió, vull expressar la meva opinió davant les agressions del ministre Wert. Agressions afegides ( pot ser caldria anomenar-les com d’agressions complementàries) a les que continua patint l’escola pública , tant per part del govern central i com per part del nostre propi govern . Voldria que recordem i que ningú oblidii que pel que les retallades pel que fa l’educció pública les estem rebent des d’abans del decret del ministre Wert .

Pel que fa aquest el decret del ministre Wert, considero que és una expressió clara de la ideologia del partit al que representa ( PP). El seu objectiu respon a aquest ideologia, de la més retrògrada, ultradretana, intervencionista i dictatorial. És un decret que ens farà retrocedir uns 30 anys enrere.
Pel que els seus continguts curriculars, i a tall d exemple, pel que fa matèries de geografia i història , ens obligarà retornarà a posar l’ènfasi en dates de conquestes, de guerres, conqueridors i colonitzadors. Serà el retorn a la perspectiva androcèntrica i etnocèntrica pel que tant hem treballant les professionals feministes i coeducadores.

Pel que fa el tema de la llengua: el català és la nostra llengua. Forma part de la nostra manera de ser i com ser. La nostra identitat. Pel que fa l’escola pública, hem treballat tant i amb tant d’esforç per normalitzar-la, que el decret del ministre ens sembla senzillament una agressió violenta. La immersió lingüística ha demostrat i demostra que és el mitjà per aconseguir la comunicació entre totes la comunitat educativa. Una comunicació basada en el diàleg tenint en compte la diversitat, ja sigui de procedència ètnica, cultural, religiosa,…
Un altre aspecte del decret del ministre Wert, importantíssim per a mi, com a feminista i mestra coeducadora, és el tema de la religió i el seu tractament com a matèria curricular Per la majoria de nosaltres- mestres i professores feministes i coeducadores , des de sempre hem defensat que la religió, siguin les que siguin, formin part de l’àmbit privat i mai de l’àmbit públic. Les religions i les creences i/ o practiques religioses han de romandre fora de l’espai públic – i del de l’escola pública, concretament

Aquí, a casa nostra , – Catalunya – que la Consellera Irene Rigau no ens vulgui dissimular darrera el lema “ l’escola catalana”, altres qüestions inquietants i molt preocupants. A la consellera Irena Rigau li cal molt més que plantar-se davant el ministre Wert. No oblidem que ha estat còmplice pel que fa el tema de les retallades.

Retallades que aquí a casa nostra, estan deteriorant la qualitat de l’escola pública capdavantera durant molts anys.
Retallades que van des de:

El descompte del 50% del nostre sou, a partir del 3r dia de baixa laboral.
Les no substitucions d’aquestes baixes per malaltia, com a molt a partir del desè dia, i no sempre.

Les retallades salarials que continuem patint any rere any ( sense paga d’estiu i sense paga de nadal).

Augment de l’hoarari laborar per complementar les retalldes de plantilla als centres.

Manca de recursos per atendre les necessitts educatives especials ( psicopedagoga, logopedia, E.E. reforços).

Per cert, on van a parar els diners que ens descompten de les baixes ?
Pel que sé no estan destinades ni a les beques de menjador escolar, transport escolar, …ni tampoc repercuteixen a una millora o compensació dels recursos tant materials com humans. I si no és així, torno a formular la pregunta: on estan aquests diners?

Aquesta pregunta m’inquieta i em neguiteja.

Tornat l’inici de la meva exposició, vull que quedi clar, que tant pel que fa el decret del ministre Wert, i també pel que fa la Consellera Irene Rigau, han perdut per part meva, la total credibilitat. Perquè tant l’un com l’altra són còmplices d’un mateix objectiu: el desmantellament i fracturació de l’educació pública.
Com a mestra i treballadora de l’escola pública continuo i continuaré reivindicant:
UNA EDUCACIÓ PÚBLICA, LAICA, COEDUCADORA , CATALANA.

Vicky Moreno (Vilanova i la Geltrú).

Imatge: xapa feta a ca la dona, utilitzant part d’un dibuix de Lola Anglada trobat a internet.


Ver en línea : Ca la Dona